نوید جعفری

یادداشت های هنری، فرهنگی و اجتماعی نوید جعفری

نوید جعفری

یادداشت های هنری، فرهنگی و اجتماعی نوید جعفری

نوید جعفری

یادداشت های فرهنگی و هنری
نویسنده: نوید جعفری
« کارگردان، طراح و بازیگر تئاتر»
منتشر شده در:
رسانه مستقل هنرپارس ، خبرگزاری مهر، خبرگزاری پیام خبر، رسانه نگاه پارس ،شبکه هنر شیراز ، سایت ایران تئاتر

🔻https://navidart.blogsky.com/
🔺https://www.namasha.com/Navidjafari/
https://www.instagram.com/honare.pars
https://www.instagram.com/navidjafari_art

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

به مناسبت سالروز تولد استاد ناصر تقوایی

پنجشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۹، ۰۵:۱۹ ب.ظ

ناصر تقوایی (زاده ۱۳۲۰ در آبادان) فیلم‌ساز، عکّاس و نویسندهٔ ایرانی است. تقوایی با فیلم‌سازان دیگری مانند بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، علی حاتمی و امیر نادری از پیشگامان جنبشی در سینمای ایران به‌شمار می‌رود که برخی مورّخان بعدتر آن را «موج نوی سینمای ایران» نامیدند.

یادداشت نوید جعفری به مناسب تولد استاد ناصر تقوایی در ادامه مطلب ناصر تقوایی

 

 

​​​​​​

 

روایت اول :

 دبستانی بودم که اولین بار در سینما با فیلم «ای ایران» با ناصر تقوایی به لطف پدرم آشنا شدم ، کلی در سینما خندیدم ، بازی های خوب ، حس خوب ناسونالیستی که من نمیدانستم چیست ، همراه با بازی های محشر حسین سرشار و اکبر عبدی و آن پایان درخشان با نوای ای ایران.

دقیقا از همانجا بود که سرود ای ایران را حفظ شدم .

روایت دوم:

 رمان «دایی جان ناپلئون» ایرج پزشکزاد را در نوجوانی در یک تابستان گرم خواندم و عاشقش شدم . به لطف یکی از دوستان سریال ناصر تقوایی را بر روی وی اچ اس دیدم و تازه فهمیدم ناصر تقوایی چه کار سترگی در جوانی اش انجام داده و هنر تصویر و اقتباس چگونه می تواند یک رمان را تبدیل به اثری دست نیافتنی در تاریخ تلویزیون ایران کند، که محال است دوباره تکرار شود مخصوصا که بدانید تقوایی در هنگام ساخت سریال بیست و‌چند ساله بوده است بدون تجربه سریال سازی یا سابقه کار طنز.

هنوز هم سالی یک بار هم رمان را دوباره می خوانم هم سریال را دوباره می بینم.

 روایت سوم:

ناصر تقوایی شبیه هیچ فیلمساز دیگری نیست ، این را سر کلاس های فیلمنامه نویسی استاد سعید عقیقی با تحلیل دقایق آغازین «ناخداخورشید» فهمیدیم ، فیلمی اقتباس شده از «داشتن و نداشتن» همینگوی که به جرات تنها کلاسیک ایرانی است. تقوایی گزیده کار بود و ریشه ادبی اش او را فیلمساز اقتباس کرده بود.

روایت چهارم: 

وقت کارگردانی «وقتی وودی آلن مادام بواری را ترجیح می دهد» ، صحنه ای بود که به کار اضافه کرده بودیم ، کوگل ماس مادام را به عصر حاضر می آورد و در اوج شگفت زدگی او را به سینما میبرد، می خواستم تماشاگر در جای آپارات باشد ، نوری از پشت سر مخاطب پخش شود و کم و زیاد شدن نور بر چهره بازیگران همراه با صدای یک فیلم سینما را تداعی کند ، فیلم های زیادی را مرور کردم از سینما پارادیزو تا فیلم های ایرانی تا ... نمیدانم چه شد که صدای اسدالله میرزا و سعید در صحنه پایانی مستی در سریال بر این صحنه نشست.

و خود تئاتر را هم به ناصر تقوایی پیشکش کردیم.

روایت آخر:

ناصر تقوایی چندبرابر فیلمهای ساخته شده اش فیلمهای نساخته دارد، اما تمامی فیلمهای مستند و داستانی اش امروز جزئی از میراث سینمایی و فرهنگی ماست و به نظرم هر علاقه مند سینما و ادبیاتی باید فیلمهایش را چندین و چند بار ببیند ، از «آرامش در حضور دیگران» گرفته تا «اربعین» تا «کاغذ بی خط» 

تقوایی نماد فیلمسازی روشنفکری متکی بر ادبیات و پیشرو تاریخ سینمای ملی ماست که هرگز تن به هر قیمتی ساختن نداد.

تولدتان مبارک استاد ، عالیجناب سینما

 

#نوید_جعفری #نویدجعفری

#ناصرتقوایی

#دایی_جان_ناپلئون

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی